söndag 1 augusti 2010

Västerländskt debakel

Förändringarnas vindar blåser över jordklotet och har så gjort de senaste decennierna. Vi i väst har tyvärr inte fått upp ögonen för dessa i någon större utsträckning om man få tro Fredrik Härén. Läser just nu hans bok "Bli en vinnare i den globala världen". Boken känns som en sågning av hela västvärlden och vårt bristfällande sätt att ta till oss nya ideer då vi tror allt vi gör är bäst. I stället så gör vi allt för att försvara det vi har då vi är rädda för att förlora något. Energin kunde istället läggas på att utveckla nya ideer, uppfinningar, etc. Han menar att de utvecklade länderna har genom sin ledande position mer inriktat sig på att bevaka det de har åstadkommit och att utvecklingsländera istället är mer kreativa och inte har några invanda mönster utan sprutar ut nya ideer, uppfinningar, mode, produkter mm. En tanke ställare får man när man läser i boken att man ska namnge ledaren i indien respektive kina samt 10 stora företag i dessa länder. Det borde man ju faktiskt veta om man ska vara allmänbildad i våra globala värld kan jag hålla med om.

Har funderat lite över hans aspekter och det är ganska lätt att se att han har rätt. Det är bara att ta något omkring sig som exempel:

1. Facebook
Vad används detta socialmedia mest till av oss småanvändare. Jo antagligen är det för att sitta och läsa vad andra gjort som man på något avlägset sätt känner eller så är det för att skriva vad man själv gjort/ska göra. Det är ett sätt att försöka få status genom att hela tiden uppdatera andra om vilka häftiga saker "jag" gör just nu eller har gjort. Detta stora socialmedieaär ju långt i från något nytänkande. Det är inte speciellt användarvänligt och liknande socialmedie har ju säkert funnits i minst 15 år men inte i lika stor omfattning. Varför tänker man inte nytt. Varför försöker man inte inrikta ett socialtmedie på tex kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan olika geografier i världen. De vänner man redan har kan man ju lika väl ringa, mejla eller sms:a men de man inte känner det är ju de man behöver hjälp att få kontakt med.

2. Mobiltelefoner/Iphone 4
En sämre Iphone 4 kostar med abonnemang från ca 6500 kr, uträknat på bindningstiden. Många säger "jag måste ha en, smartphone är så jäkla bra". Men egentligen hur bra är de? Använder vi i västvärlden dem till verkligen smarta saker eller är de mest roliga prylar. Hur många butiker i Sverige kan du gå och betala med din Smartphone i stället för visakortet.?Det var faktiskt en operatör i Sri Lanka som var först med en lösning för betalning via mobil mellan kund och butik och ingen i väst. Det är med sådana lösningar som namnet Smartphone ska förtjänas. Hur innovativt är det att släppa västvärldens mest efftraktade mobiltelefon och marknadsföra den med att den har en 5 megapixel kamera? Det har ju mobiltelefoner haft i säkert 5 år nu. Nej vi i väst kämpar på i våra invanda mönster. Det är ju genom att inte köpa dessa produkter som vi aktivt kan ta ställningstagande mot företagens brist på kreativitet och på så sätt hjälper dem att fatta att de måste börja tänka " outside the box". Ett annat exempel är Starcraft 2 som enligt experterna är årets spelnyhet. Visst var kanske Starcraft 1 när det kom riktigt bra och har blivit en legend i spelvärlden. Men när jag frågat de som köpt 2:an nu varför det är så bra så säger de nästan bara grafiken. Borde vi inte kunna förvänta oss lite mer efter 12 års spelutvecklande???? Några nya sätt att spela på, nya sätt att bygga spelmotorer?

Vi behöver vakna och förstå att vi är fler i världen än bara vii väst. Vi kommer aldrig kunna konkurrera på de asiatiska marknaderna om vi inte vet hur de tänker. Ett bra exempel ur boken är att vi kan inte bygga ett kylskåp åt indier om vi inte vet vad de har i kylskåpen. Tydligen vet människor i utvecklingsländer mycket om oss antagligen för att vi ha varit världsledande och kan därför konkurrera både på sin och vår marknad

6 kommentarer:

  1. 08 579 39 70


    1. Facebook - ruskigt bra för att hålla kontakt med en stor mängd folk som man annars skulle "tappa" bort. Personliga upplevelser är väl väldigt socialt? Det heter ju inte utbildningsmedier. Sen kan jag hålla med om att vissa enbart skriver om hur perfekt de har det men de döljer jag ganska kvickt, det märks snabbt vilka som skriver "äkta" och vilka som vill skryta. Om man bara tar sig tid att lära sig facebook så kan man forma användadet till vad man själv vill.

    2. Här är du ute och cyklar =) Lite kort om det jag använder min iphone till mest frekvent: :
    - Almenacka synkad med outlook samt google calendar.
    - SMS/tlfn (uppenbarligen)
    - tar bilder/filmer för att dela med mig till släkt och vänner
    - kartfunktionen (kanske inte dagligen men utan den hade jag inte fått mitt jobb som jag har idag)
    - facbook: se punkt 1!
    - RSS-läsare: på 5 sek får jag en överblick av vad de ca 60 hemsidor som intresserar mig mest har skrivit sedan jag kollade sist).
    - lösenordsprogram: hjälper mig att hålla koll på alla lösenord, väldigt smart då man på jobbet har flera lösenord som måste bytas regelbundet.
    - lokaltrafiksprogram: oerhört användbart för att planera sitt resande ochupptäcka förseningar.
    - väder: behöver inte förklaras.
    - musik: spotify och ipod
    - bilder: synka med picasa samt redigera bilder.
    - ljud: radio, spela in ljud, köp musik osv
    - video: se på tv, se biotrailers och köp biobiljetter, läs om filmer, kolla youtube.
    - spel: finns väldigt bra spel, många tänkarspel som du säkert skulle gilla.
    - ekonomi: banken på telefonen. Har även ett budgetprogram där jag följer upp min ekonomi varje månad för att se vad mina pengar gått åt till. Synkas med min bank på ett enkelt sätt.
    - prisjakt: mkt användbart när man går runt i butiker och vill kolla om varan finns till ett bättre pris än där man är.
    - pollenprogram: visar och varnar för höga halter om jag fyllt i att jag reagerar på dessa.
    - skype: ring gratis.
    - förstahjälpenprogram, hoppas jag att ja aldrig behöver använda.
    - sport och träning: grymt kul för att bevaka ens lag, finns program för de flesta ligor. Har även ett program för att logga mina mtb-turer samt ett program för att gymma där man kan se oerhört många övningar i bild, text och video samt där man fyller i dagens pass och även kan fylla i mått och vikt för att följa utvecklingen i diagram.

    Sammanfattningsvis; jag sparar tid, pengar, lär mig mer och har jäkligt mycket roligare i min vardag. Det tycker jag känns smart =)

    Smartphone för mig är en telefon där man själv kan forma vad den ska användas till. Oavsett vad man vill ha den till; alltifrån spel och nöje till jobb och aktiehandel. Den fixar det.
    Hårdvaran är idag sekundär, det finns inget kreativt med att presentera den bästa hårdvaran på marknaden om skiten inte kan hantera den och göra det användarvänligt. Det är det misstaget Nokia och Ericsson gjort, de har mjölkat ur hårdvaruhysterin som pågick för länge sedan med extremt många modeller och hårdvaruspecifikationer. Apple gör EN modell i taget och satsar istället på mjukvaran och det är kreativt.

    Sen håller jag med om att vi är ganska märkliga i västvärlden fast dessa exempel, åtminstone punkt 2, var inte så bra =)

    SvaraRadera
  2. du kan bortse från numret högst upp om du inte vill ringa till en teliabutik =)

    SvaraRadera
  3. bitter-Johan har vaknat upp och väckt upp hannes på en lite gladare sida =D

    Och nog gör vi mycke skit, men vet inte om man kan beskylla kollektivet för att de går fel, frågan e vad gör du för att lära dej mer om andra kulturer?

    lite personligt ansvar tack ;)

    SvaraRadera
  4. Okej låt mig bemöta denna kritik. Kul att ni är på tårna!

    Jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg. Gällande Iphone 4 så var min kritik att det inte hänt speciellt mycket revolutionerande sen förra Iphone som funnits ute några år. Om vi tar din lista hannes så är följande punkter saker som funnits i telefoner innan smartphone kom:

    - Almenacka synkad med outlook samt google calendar.
    - SMS/tlfn (uppenbarligen)
    - tar bilder/filmer för att dela med mig till släkt och vänner
    - kartfunktionen (kanske inte dagligen men utan den hade jag inte fått mitt jobb som jag har idag)
    - lösenordsprogram: hjälper mig att hålla koll på alla lösenord, väldigt smart då man på jobbet har flera lösenord som måste bytas regelbundet.
    - väder: behöver inte förklaras.
    - musik: (ej spotify och ipod)
    - bilder: (ej synka med picasa samt redigera bilder.)
    - ljud: radio, spela in ljud, (ej köp musik osv)
    - video: se på tv, se biotrailers och köp biobiljetter, läs om filmer, kolla youtube.
    - sport och träning: grymt kul för att bevaka ens lag, finns program för de flesta ligor. Har även ett program för att logga mina mtb-turer samt ett program för att gymma där man kan se oerhört många övningar i bild, text och video samt där man fyller i dagens pass och även kan fylla i mått och vikt för att följa utvecklingen i diagram.

    Resterande saker på din lista är saker som fanns till? Eller för den delen vilken ny smartphone som helst. Jag kan hålla med om att bas Smartphonen är bra, men den kom ju för många år sedan.

    Hans kollektivet är alltså marknadskrafterna är ju de idagens samhälle som har möjlighet att bestämma. Jag har vaknat upp ur mitt slummer så nu ska jag försöka ta reda på hur jag hittar information om trender, ideer, forskning etc i utvecklingsländer. Har ni några bra hemsidor att rekommendera?

    SvaraRadera
  5. Jag besvarade din kritik angående smartphones "smarthet" i allmänhet och iPhone i synnerhet vilket du angrep i första inlägget. Angående utvecklingen av smartphones så kan jag bara svara för iPhone och då kan jag rekommendera dig att använda första generationens iPhone och den senaste versionen, det har hänt en hel del =)

    Det har faktiskt hänt mer de senaste åren än det hänt på 10 år innan smartphones började ta över. Grejen är bara att det är mjukvaran och gränssnittet som förändrats, och det är inte lika lätt att bedöma som hårdvara.

    SvaraRadera
  6. Måste ta nördarna i försvar:) Jag har aldrig spelat starcraft men jag läste en del om det i en artikel. Tydligen så är multiplayer funktionen i spelet exceptionellt bra. De speöar fortfarande VM i starcraft 1. Det tv sänds matcher varje dag i bl.a. Korea samt att de bästa är kända stjärnor i landet. Starcraft 2 ska tydligen vara ha ännu bättre mulitplayer funktion som utvecklarna har jobbat med och testat i 12 år. Nu ska det vara helt perfekt och logiskt i alla lägen. Inte tex som i FIFA att man kan stå på ett speciellt ställe där man alltid gör mål ifrån.

    Vette fan varför jag kommenterar dretta då jag inte bryr mig men var sugen på debatter och iphonenen hade ni redan försvarat!:)

    SvaraRadera