onsdag 18 augusti 2010

Jag trodde att det skulle löna sig att arbeta?

Men så är det tydligen inte för Reinfeldts egna kompisar! Sven Otto Litorin som på egen begäran har avgått, uppmärksamma att han alltså inte fått sparken, ska få avgångsvederlag på 112 000 kr/månad upp till ett år. Om han under denna tid skulle få ett jobb så får han dra av sin lön mot avgångsvederlaget och då få mellanskillnaden. Var i detta frågar jag mig lönar det sig att arbeta? Mitt svar blir lika kort som det är sant: Hyckleri! Här blir Reinfeldts egen bundis hållen om ryggen men sjukt folk, de som har det sämst i samhället, blir utförsäkrade. En del av dem försöker ta sig tillbaka men blir sjukskrivna igen andra blir så knäckta att de tar sina liv, många exempel på detta har tagits upp i tv och radio den senaste tiden. Det är ett horribelt system som används för att tvinga de sjuka till oket. Alliansen anser att det ska räcka att en handläggare på försäkringskassan på några minuter ska gå igenom en hel bibba intyg och dokumentation om en person som en läkare sjukskrivet. Inte nog med det så har försäkringskassan egna läkare som i en del fall underkänner den första läkarens intyg! Varför protesterar inte ni läkare!? Eran trovärdighet i frågarsätts ju i detta system! Visst finns det fuskare idag men det gör det i alla system. Ska vi komma åt dem så få vi utveckla ett system som inte straffar dem som verkligen behöver hjälp! Jag kan inte se att man med ett rent samvete kan driva en sådan politik.

4 kommentarer:

  1. Klart att de är illa med alla dessa riksdags och regrings mäm som håller varandra om ryggen. Men så har de ju funkat i alla år. Det är inget som Freddan har kommit på. Det funkar tex så att om man en gågn suttit i riksdagen så får man ut en månadslön på minst 30k i 15 år (förr va de livet ut) om man inte får lön från någon annan. Göran Person tex cashade ut 100k i månaden när han slutat. Detta trots att hans eget företag tjänade miljoner, men han var smart nog att inte ta ut nån lön ur de. Dom håller varandra om ryggen allihop sosse som moderat.

    När de gäller sjukskrivningarna så har även detta funka så i alla år. Försäkringskassan gör bedömingen inte läkaren. Det blir säkert fel ibland (99% av fallen går ju trots allt på läkarens linje) men vi måste ju ha ett kontrollorgan. Vi kan ju inte slänga ut pengar på varenda jävle som har lyckats fiffla till sig ett en lapp från en läkare. Jag kan näst intill garantera dig att jag kan gå till en vårdcentral och bli sjukskriven imorn om jag vill.

    SvaraRadera
  2. Håller med David där. Landsfadern Persson tjänade ju grova stålar när han sluta.
    Beklagar språket, samt att jag inte kunde skriva klart då halva rutan inte syns i iphonen.

    Det finns politiker i båda lägrerna som gör bort sig rätt mycket. Moderater som Inge betalar tv licens, Mona som köper toblerone för våra skattepengar samt både sossar och moderater som köper sex.

    Jag har lyssnT på ett gäng P3 dokumentär senaste tiden och sossarna har gjort rätt grova grejer. Palme var i Indien och hjälpte till med mutorna när indiern köpte kanoner från Bofors. Bodström godkände att Sverige lät CIA operera på svensk mark när avvisningen av 2 egyptiier skedde. Dessutom avvisade de s de till en land som tillåter tortyr vilket strider mot de mmänskliga rättigheterna.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att alla partier gör bort sig med jämna mellanrum men det rättfärdigar ju inte misstagen. Bodström kan ju inte rättfärdigas av att några moderater inte betalar tv-licens osv. Men tycker ni att det är rätt att oskyldiga straffas på grund av att man ska komma åt de som fifflar. Det måste ju finnas ett bättre system? Försäkringskassan är ju fullständigt ineffektiv...

    SvaraRadera
  4. Jag tycker tv licensens kan ingå i skatten, samma med parkering! Hatar att man måste komma ihåg några enstaka kronor och fippla med. Dessutom tyckte jag att obligatorisk a-kassa var rätt bra ide. Vad säger du om de lörnan? Antar att du vill ha samma a-kassa avgift för alla som arbetar?

    SvaraRadera