måndag 23 augusti 2010

Nacke

Jag har aldrig tränat nacken separat och ibland har jag fått problem med den när jag tränat andra delar av kroppen. Så igår tänkte jag att kanske är det för att nacken inte är tränad den har blivit sårbar och ibland blir skadad. Jag letade reda på en övning på nätet, var inte helt lätt nackövningar utan speciell utrustning verkar vara ganska sällsynta. Med en fem kilos vikt testade jag min första nackövning. Inte helt lätt att veta om jag gjort rätt men eftersom jag har lite träningsverk i nacken och ingen smärta så måste jag nog säga att övningen va rätt bra. Några tips på andra nackövningar?

3 kommentarer:

  1. På thaiboxningen fick vi träna nacken helt enkelt genom att stå på alla fyra, titta ned i backen och låta en kompis hålla sina handflator mot bakhuvudet och trycka nedåt samtidigt som man själv trycker uppåt. På så sätt får man träning utan att behöva röra sig nämnvärt och därför inte så stor skaderisk.

    SvaraRadera
  2. Aha bra tips, speciellt om man är två =) Men det låter som samma rörelse som den på min övning. Ska nog testa den när tillfälle ges

    SvaraRadera
  3. Vaaaar är Johan? Ute i valstugorna å äter valfläsk?

    SvaraRadera