lördag 6 mars 2010

Skönköping och Euro

Det har aldrig slagit mig förr men Skönköping är ett mycket passande smeknamn på den stad jag bor i. Den ligger så vackert i en dalgång med sidorna täckta av grönskande skogar och Vättern som slår in över dess mjuka sandstrand.

Förra helgen blev det äntligen ett inköp av en extern hårddisk. Det blev en My Passport på 500 GB och med USB-strömförsörjning. Kostade ca 1300 och var det dyrast i klassen som vi kunde hitta på MediaMarkt. Den fungerar prima och är ganska snabb också så måste vara rätt nöjd. Dock svider det ju alltid att göra ett större inköp.

Jag har funderat mycket kring världsekonomin i dessa tider. För någon vecka sedan hittade jag den här intressanta artikeln, http://www.e24.se/makro/varlden/per-lindvall-en-tung-vandring-vantar-for-sydeuropas-folk_1899611.e24 Jag kan starkt rekommendera er att läsa den. Den handlar om att Euron egentligen bara är ett politiskt projekt och inte alls fungerar särskilt bra för att stärka ekonomin i Europas länder så länge vi just är det, enskilda länder och inte ett land som USA. Den tar upp problemet med att eurons centralbank, ECB höll räntorna nere för att komma till bukt med Tysklands deflationsproblem och att detta då fick till följd att inflationen i andra euro-länder som Spanien, Italien, Grekland, Irland mm ökade lavinartat. Det var nog två veckor sen som jag hörde Anders Borg på P1 säga att det inte finns några stora ekonomiska incitament att införa euron och att det istället är av politisk vikt. Jag som lekman tycker det verkar farligt att exprimentera med ett gigantiskt ekonomiskt projekt för att uppnå vissa politiska fördelar då misslyckandet av sådana projekt istället leder till rutten ekonomi och politiska konflikter. Exempelvis verkar det ju inte nu vara något av de övriga euro-länderna som är villiga att hjälpa Grekland och då börjar Grekland prata om att de aldrig har fått ersättning för de guldreserver tyskarna stal under andra världskriget. Detta verkar ju inte leda till någon bättre diplomatiskt läge mellan Europas länder.

4 kommentarer:

  1. Ojojoj smålänningen drar på sig spenderarbyxorna!

    Lörnköping hette de väl?

    SvaraRadera
  2. Ja men som sagt det sved. Att ingen uppfunnit ett tidslås på visakortet!?

    SvaraRadera
  3. Har du ett visakort? trodde du var en sån som inte litade på systemet och har pengarna i madrassen ;)

    Ner med EU!

    SvaraRadera
  4. Jag funderar nästan på det. Bankerna ockrar på min bekostnad känns inte OK.

    SvaraRadera