lördag 13 mars 2010

Ibiza VS Golf

I veckan var jag ute och och körde i ett par olika bilar. Först ut var en knall gul Seat ibiza. Eftersom jag inte kört Seat innan och hört att den nya Seaten med stor motor ska vara rolig samt att Ibizan såg lite tuff ut så var mina föväntningar rätt stora. Att sätta säg i bilen var som en kalldusch. Alla mina förväntingar fullständigt rasade. Bilen va trång, utan körglädje och motorn var inte det minsta pigg. Bilen saknade t.o.m armstöd för föraren. Jag hoppas alla andra slipper en sådan körupplevelse. Spanjorerna har en bit kvar innan de vet hur en bil ska byggas.

Bil 2 var en gammal trogen men av nyaste modellen Golf! Golfen som den tyska bil den är känns alltid stabil och rymlig med precis den kvalitet som aldrig gör en besviken. Den är helt enkelt en liten långfärdsbil.

Båda bilmärkena ingår nu mera i Volkswagenkoncernen. Båda länderna är med i EMU(Tyskland och Spanien). Jag tycker respektive bilmärke är rätt talande för hur respektive lands ekonomi Tyskland och Golfen känns alltid trygga och Spanien med Ibiza är mer som ett uppblåst skal. I morse sa de på nyheterna att EMU-länderna ska ge ett lån till Grekland(Tyskland har dock ej bekräftat det). De sa också att EU-kommisionen skulla hantera lånet vilket då skulle innebära att även de länder i EU som inte är med i EMU ska gå in med pengar. Det känns verkligen som att EU har blivit överstatligt och att de länder som valt att stå utanför EMU som Storbritannien och Sverige mm tvingas in bakvägen. Jag tycker det är dags att svensk politik tar debatten om vad Sverige och svenskarna vill med EU och redovisa facit om vad som har varit bra respektive dåligt med medlemskapet så här långt.

6 kommentarer:

  1. Att seat skulle vara en skitbil hade man ju kunnar räkna ut genom att bara titta på skiten! Golf is the shit, hade nya golfen i augusti i två veckor, riktigt trevlig bil! Sjukt snål på disel å..

    SvaraRadera
  2. Där jag hyr bil kör de på miljöbil. Så det är nog en blandning av bensin och etanol i tanken. Och etanol brukar ju pigga upp bilen...Men som sagt en riktigt trevlig bil för den storleken.

    SvaraRadera
  3. Golf såklart! Ska du köpa snart? Vill ju se blider också =)

    SvaraRadera
  4. Nope blir nog inget bilköp på ett tag. Vet ju inte vad man ska ha för drivmedel ju!! Warren buffet delägda kinaföretag ska lansera en batteridriven bil i europa nästa år. Det kan nog vara nåt. Elbilar kommer nog snabbare än vi tror.

    SvaraRadera
  5. Ja det blir väl en delvis övergång där bensin/etanol-motorn gör mindre och mindre av jobbet skulle jag tro. Frågan är hur de ska lyckas standardisera batterierna.

    SvaraRadera
  6. lär iaf inte hända i usa, här kan de ju inte ens enas om storleken på ett lastbilsflak eller en lastpall.. puh!

    SvaraRadera