torsdag 18 februari 2010

Järnvägars

Idag har jag legat sjuk för andra dagen i rad. Långtråkigt blir det och TV:n går varm.

Jag såg på nyheterna i morse att politikerna nu kallat SJ och andra ledande tågföretag till riksdagen för att ställas till svars för alla förseningar som blivit denna vinter. December 2009 var visst nån form av rekordmånad i antal förseningar. Och så visar nyheterna bilder på några gnäll-resenärer som överhuvudtaget inte kan förstå varför inte tågen kommer fram när det snöar decimeter efter decimeter nysnö som det gjort denna vinter.

Jag tycker man måste ha lite verklighetsuppfattning. Sverige är ett 1572 km långt land där en del av riket ligger norr om polcirkeln. Dessutom består 53 % av landet av skog. Detta tycker jag borde vara nog med fakta för att förstå hur svårt det kan vara att hålla järnvägen tiptop under vinterhalvåret. Tänk vad det skulle kosta och vilken miljöpåverkan det skulle orsaka om vi alltid skulle hålla alla linjer öppna, i skog som på slätt under vintern utan förseningar. Jag menar kommer det några centimeter nysnö i Skåne är det ju kaos även i biltrafiken. Lägg då till att Sverige har ca 300 000 - 400 000 älgar då kan man förstå att SJ och de andra lokomotivbolagen producerar ett antal kg älgfärs per år med förseningar som det medför. Om vi med dessa förhållanden ska ha en tågtrafik som alltid kommer i tid lär vi med våra ynka 9 miljoner invånare ha världens dyraste och minst miljövänliga järnväg per capita.



Sen förstår jag inte varför man ställer bolagen offentligt tillsvars i riksdagen då man håller på att privatisera den svenska järnvägen. Antingen behåller staten järnvägen själv och se till att anslagen är tillräckligt höga för att punktligheten ska vara tillfredställande eller så får man helt enkelt passivt se på hur den fria marknaden fungerar.

Ne nu ska jag käka lite piller till så att hostan går över och tv:n kan få vila.

2 kommentarer: